Maak kennis met…. Jan van De Voedselbank DAS

Een interview met Jan over onder andere de werkwijze van de voedselbank.

Wat voor organisatie is de Voedselbank DAS en voor wie zijn jullie er? 

Wij zijn er voor inwoners uit Deurne, Asten en Someren: DAS. In Deurne is het grote centrum waar alles bij elkaar komt qua voedsel en vanuit daar wordt het gedistribueerd naar het afhaalpunt. Het afhaalpunt voor Asten Someren zit hier bij de voetbalclub, NWC. Kort gezegd zijn wij er voor alle mensen die het nodig hebben en dat kan door allerlei redenen komen. Er zijn mensen die in deze financiële situatie komen door een scheiding, een sterf geval of iets degelijks. Als mensen ineens een minimaal budget hebben, komen ze in aanmerking bij de voedselbank.  

Wat is jouw functie binnen deze organisatie?

Ik ben degene in Asten die eigenlijk alles regelt. Er zijn meestal 3 a 4 mensen Deurne die hier naartoe komen met het voedsel, en wij zetten dat allemaal klaar. In Deurne maken ze alle pakketten klaar, op naam. Dus de grote producten zitten er dan in. Dan komt er nog een gedeelte brood bij, een deel diepvries, vlees, zuivel, etc. Dat doen wij er ter plaatse bij en kijken we of het afgestemd is op de persoon in kwestie. Er wordt dan gekeken naar het aantal personen in het gezin, maar er wordt ook gelet op bepaalde voorkeuren en allergieën, denk aan halal producten. Mensen kunnen hun wensen doorgeven maar wat er niet is, is er niet.  
Hoe kunnen inwoners met jullie in contact komen?
De meeste mensen weten ons te vinden via de gemeente of via Onis. En vanuit daar wordt er gekeken naar het budget dat mensen hebben. Het gaat daarbij niet alleen om het inkomen, maar er wordt gekeken naar het bedrag dat mensen in een week te besteden hebben. Daar wordt ergens een grens gesteld. Wanneer mensen in aanmerking komen, worden ze uitgenodigd voor een intakegesprek. Sinds kort kunnen mensen ook terecht bij ons afleverpunt in Asten (NWC) voor zo’n intakegesprek. Vaak hebben mensen geen auto en op deze manier hoeven zij minimaal te reizen.  

Wat is vervolgens jullie werkwijze?

Mensen moeten 2 of 3 keer per jaar terugkomen op gesprek om te kijken hoe de situatie is. Soms zijn er mensen die ineens arbeidsongeschikt zijn geworden, maar naar een tijdje weer aan het werk kunnen. Dat wordt allemaal netjes bij gehouden. Er zit een maximum aan van 3 jaar, en dan gaan we alles weer opnieuw bekijken. Het is niet zo dat we dan ineens zeggen ‘jij krijgt niks meer’. 

Wat hebben jullie de afgelopen jaren bereikt en wat is jullie doel voor de komende jaren?

Ik dacht dat het de afgelopen jaren alleen maar drukker zou worden, maar dat is het niet het geval. De aantallen blijven stabiel. We blijven gemiddeld, Asten en Someren bij elkaar, tussen de 70 en 100 pakketten per week zitten. Elke week op vrijdag komen deze mensen langs. We hebben er destijds ook voor gezorgd dat deze mensen echt het sportpark op kunnen komen in verband met privacy. Dus dat ze helemaal kunnen doorrijden tot de kantine, en niet het idee hebben dat mensen naar ze kunnen kijken. Dus ze hebben nu wel echt het gevoel dat ze veilig zijn bij ons. 

Zeker bij mensen die voor het eerst bij ons komen, hangt er een gevoel van schaamte. Wij doen er dan ook alles aan om deze mensen het gevoel te geven dat wij er voor ze zijn. Ik doe dit werk al bijna 10 jaar op vrijwillige basis. Ook de communicatie met bijvoorbeeld mensen met een niet-Nederlandse achtergrond, en die dus de taal ook niet spreken, gaat gelukkig steeds beter met vertalingsapps. 

Welk gevoel wil je de mensen meegeven? 

Als mensen voor de eerste keer bij ons komen, zeg ik altijd dat het gevoel van schaamte niet nodig is. Je moet gewoon komen als je het nodig hebt, even al je zorgen vergeten en hier kan je alles vragen. We proberen de mensen echt gerust te stellen. Zelf kom ik natuurlijk uit Asten en ik verwacht ook echt niet dat mensen zich omdraaien als ze mij zien. Alles wat daar gebeurt blijft daar en bij mij. Wij delen nooit wie er allemaal bij ons komt, dus daar hoeven mensen niet bang voor te zijn.

Meer informatie via www.voedselbankdeurne.nl