Maak kennis met… Christel en Henny van Hulp bij Schulden van Onis Welzijn

Wat doet een schuldhulpverlener van Onis Welzijn?

Christel en Henny vertellen er meer over!  

Wat doet een schuldhulpverlener van Onis Welzijn? 

Henny: Wij gaan het gesprek aan als mensen zich melden met financiële zorgen. Wat is er aan de hand en hoe kunnen wij daarbij helpen? We kunnen snel een financieel overzicht maken zodat er inzicht is in de financiële situatie. Bij een eerste kennismaking proberen we al een klein resultaat te boeken. 
Christel: Wij bieden hulp op maat zolang als dat nodig is, maar wel altijd op vrijwillige basis. 

Met welke vragen kunnen onze inwoners bij jullie terecht? 

Christel: Mensen kunnen bij ons terecht wanneer er financiële zorgen zijn. Bijvoorbeeld bij een life event zoals een scheiding, verlies van werk of overlijden van een partner. Maar ook gewoon wanneer iemand het lastig vindt. 
Henny: Natuurlijk kun je ook komen als er echt betalingsachterstanden zijn. Hoe eerder je komt, des te sneller het allemaal weer goed op de rit staat. 
Christel: Als de achterstanden groot zijn, kunnen wij mensen toe leiden naar schuldsanering en langdurige begeleiding en nazorg bieden. Ook als er nog geen geldproblemen zijn en je bang bent dat die er gaan komen: kom naar ons, dan kijken we met je mee en geven je advies.

Hoe werken jullie?

Henny: Vaak melden mensen zich zelf bij ons. Ook via andere organisaties en collega’s van Onis komen mensen bij ons. Binnen een week nemen we contact op om een eerste afspraak te maken. Dan stellen we samen met de inwoner een plan op en gaan we samen aan de slag.
Christel: Hiervoor hebben we verschillende mogelijkheden zoals budgetbeheer, budgetcoaching, betaalafspraken maken of schuldsanering. We werken samen met goed geschoolde en enthousiaste vrijwilligers. Hierdoor kunnen wij relatief veel tijd besteden aan de begeleiding. 
Henny: Steeds meer ‘vinden’ wij mensen via vroegsignalering. Gemeenten moeten mensen namelijk actief hulp bieden bij betalingsachterstanden. Hiervoor werken zij samen met onder andere zorgverzekeraars, woningcorporaties en nutsbedrijven. Als deze achterstanden doorgeven, gaan wij onze hulp aanbieden. 

Waar zijn jullie trots op? 

Christel: Wij bereiken steeds meer mensen en proberen het taboe te verminderen om over geldzorgen te praten.
Henny: Ook weten we via vroegsignalering mensen echt te bereiken en kunnen dan trajecten starten.
Christel: We zijn er ook trots op dat wij mensen hebben geholpen naar weer een fijn en (financieel) stabiel leven. Het is zo mooi om iemand weer te zien opbloeien en vol vertrouwen de toekomst tegemoet te treden. Als je dat ziet gebeuren, ben ik trots op de klant en op ons team. 

Hoe kan iemand met jullie contact opnemen?

Bellen naar (0493) 441 234, mailen naar hulpbijschulden@oniswelzijn.nl. Op www.oniswelzijn.nl kun je het hele team zien, met een contactformulier. Of loop binnen bij ‘t Kwartier (1e verdieping). Elke maandag van 13.30-14.30 uur is daar ook een spreekuur Hulp bij Formulieren. Dan krijg je hulp bij het invullen van formulieren en geven we uitleg over moeilijke brieven die mensen ontvangen.